تبلیغات
ایرانی,از ایران چه میدانی ؟ - عصر اوستایى 1

..:: ایرانی,از ایران چه میدانی ؟ ::..

عنوان : عصر اوستایى 1 / موضوع : / نویسنده : Mahdi Ana / زمان : دوشنبه 30 دی 1387 - 10:44 ب.ظ / + / نظرات ()

عصر اوستایى


پس از عصر ودایى ، در حدود هزار سال ق .م . دوره اى مى آید كه آن را به نام كتاب اوستا دوره یا عصر اوستایى مى نامند. اوستا منسوب به زرتشت بوده و تنها سندى است كه از آن عصر باقى مانده است زندگانى زرتشت خود از مهم ترین پدیده هاى این دوران است و كتاب او - اوستا - آیینه تمام نماى وضعیت آریائى ها در این دوره است .

زندگانى زرتشت
زرتشت كه نام خانوادگى او اسپیتمه (در زبان پهلوى اسپیتمان یا سپنتمان شده است ) پیغمبر بزرگ آریایى ، در آغاز یكى از ریشى هاى عصر ودایى به شمار مى رفت . (1)
بعدها كه بر اثر مهاجرت آریاهاى ایرانى و پیدا شدن جامعه جدید و موجبات تازه ، لازم آمد كه در سنن قدیم ودایى تجدید نظر شود، زرتشت به نام یك مصلح و پیغمبر از مقررات و سنن قدیم ودایى آن چه كه موافق زمان و جامعه جدید آریایى مى دانست اخذ كرده و تغییراتى در مذهب آریایى قدیم داد و دینى پدید آورد كه بعدها به نام او، آیین زرتشتى و مزدیسنا خوانده شد. (2)
نام زرتشت در اوستا زرتوشتر zarathoshtera آمده كه به معنى دارنده شتر زرد است ، براى نام وى معنى دیگرى نیز ذكر كرده اند از جمله هوگ houg انگلیسى ترجمه نام او را راهنماى اعلى دانسته است . لقب وى اسپیت مان spitman، نام پدرش پوروشسب pourvashaasp و نام مادرش دوغدو بوده است . زرتشت در 20 سالگى از مردم كناره گرفت و به ریاضت پرداخت . در سى سالگى در كنار رود دایى تى از طرف اهورمزدا به او امر شد تا مردم را به خداشناسى دعوت كند.
پس از آن ، زرتشت به تبلیغ عقاید خود در میان مردم توران و سكستان پرداخت ؛ ولیكن پیشرفتى نیافت ، زیرا روحانیونى كه كوى (kavi) نام داشتند بر او قیام نموده و بر ضد او شوریدند، سپس او به امر اهورمزدا به درگاه گشتاسب شاه رفت و او را به آیین خود آورد، وزیر گشتاسب كه جاماسب نام داشت دختر زرتشت را به همسرى گرفت و برادرزاده خود هووى (huvi) را كه دخت فرشوستر بود به همسرى زرتشت درآورد. زمان حیات زرتشت در متون قدیم مانند بندهشن daheshn-bon زادسپرم ، دینكرد، و ارداوبراف نامه ، با اندكى تفاوت چنین آمده است :
ارادوبراف ، زمان بعثت زرتشت را در سیصد سال پیش از اسكندر مى داند و بندهشن ، 258 سال پیش از بین رفتن سلطنت هخامنشى ذكر كرده است . ابو ریحان بیرونى با تاریخ بندهشن موافق است و مسعودى در مروج الذهب ، زمان رسالت زرتشت را با فتح اسكندر 358 سال فاصله مى دهد. شاهنامه فردوسى ، رسالت زرتشت را بیست و چهار سال پیش از تاسیس سلطنت هخامنشى و به شهریارى رسیدن كوروش دانسته است .
پروفسور هنینگ ، با در نظر گرفتن عمر زرتشت كه در روایات هفتاد و هفت سال آمده و بعثت زرتشت را كه در سى سالگى ذكر شده ، به سه تاریخ دست مى یابد.
(553 - 650؛ 551 - 638؛ 541 - 618 ق .م .): ضمنا او معتقد است كه مرگ زرتشت مى بایستى قبل از به سلطنت رسیدن كوروش رخ داده باشد.(3)
زرتشت و گات ها (4)
آریاییان زندگیشان را به گله دارى مى گذراندند و خود به دو دسته تقسیم مى شدند، تعدادى از آنان كه در جلگه هاى وسیع ، زندگى مى كردند استعداد و انعطاف بیش ترى در پذیرش تمدن تازه داشته و دیگران كه صاحب زمین هاى ناهموار بودند به همان زندگى چادرنشینى و شكار قناعت كردند. اینان به خدایان قدیمى طبیعت ، مانند دیوها و دوهاى هندیان ، اعتقاد داشتند.
زرتشت در گات ها از مریدان این خدایان به نام هاى فرفسترهیزوا كه معنى آن افعى زبانان مى باشد (یسناى 33 بند 6) نام برده است . بیش ترین سطور گات ها اختصاص به مبارزه با طرفداران دیوان یا بهتر بگوئیم مبارزه با معتقدان قدیم و طبیعت پرست داشته است ؛ به عبارت دیگر، گات ها، تاریخى است انباشته از برخورد با دیوپرستان .
زرتشت مى كوشید كه با فلسفه اجتماعى خود كه فلسفه ى پیشرو بود، آریاییان را از زندگى چادرنشینى و شكارورزى بازداشته ، آنان را به زندگى در شهرها، كشاورزى و تمدن شهرى آشنا كند، و براى اتحاد آنان تك خدایى را جانشین خدایان متعدد و طبیعت پرستى نماید.
بارتولومه مى نویسد: نو آورى زرتشت این است كه بجاى خدایان متعددى كه وجود داشت ، یك خداى دانا یا اهورمزدا را جانشین ساخت . (5)
اغلب محققین دیگر كه پیام زرتشت را به دقت بررسى كرده اند دریافته اند كه در گات ها فقط یك خداوند و آفریدگار وجود دارد و زرتشت پیام آور یك توصیه خالص است . دیوهاى گات ها موجوداتى آسمانى نبوده و بر روى همین زمین زندگى مى كردند. این دیوان كه زرتشت از آن ها به نام هاى بتدوا، كرپان ها، كاوى ها، كرنما و دیوسیجها نام مى برد مخالفین فلسفه زرتشت و خواهان شیوه زندگى قدیمى خود یعنى چادرنشینى و شكارورزى بوده اند. در حقیقت گات ها تصویریست از جامعه ى بسیار كهن كه مرحله انتقالى جامعه شبانى به جامعه كشاورزى است

پست دوم عصر اوستایی رو در پست های آینده هم مطالعه کنید.

خبرنامه

منوی اصلی

وبلاگ من
پست الكترونیك
تماس با من



نویسندگان

Mahdi Ana (197)

آرشیو تاریخی

دی 1388 (2)
اردیبهشت 1388 (1)
فروردین 1388 (1)
اسفند 1387 (18)
بهمن 1387 (66)
دی 1387 (103)
آذر 1387 (54)
فروردین 1387 (3)
دی 0 (3)


موضوعات

سامانیان (1)
شاعر های ایران زمین (8)
ساسانیان (6)
شعر در مورد ایران (1)
اشکانیان (2)
گالری عکس (19)
دانلود فیلم (6)
هخامنشیان (37)
افتخار آفرینان ایران (17)


لینکستان

بزرگترین وبلاگ دانلود فیلم و برنامه های جدید
تخت جمشید
بیستـــــون
iranemajazi
مهرایران
آرشیو موسیقی ایرانیان
افزایش بازدید از وبلاگ شما روزانه 700نفر
تو رو خدا زیر 18 سال كیلیك نكنند
مرکز فیلم
(برترین های دنیا)
مدل لباس -مدل کفش
خلیج فارس جاوید
كسب درامد از اینترنت
AIOS - All In One Site
فناوری اطلاعات و ارتباطات
نرم افزارهای روز


لینک های ویژه

بزرگترین وبلاگ دانلود فیلم و برنامه های جدید (-)


نظر سنجی



آمار

بازدیدهای امروز:

بازدیدهای دیروز:

كل بازدیدها:

كل مطالب:

كل نظرات:

ایجاد صفحه:

- ثانیه


صفحات


مطالب قبلی

قطعات تخت جمشید در سراسر دنیا
معنی سین های نوروز
نوروزنامه
قدرت و عظمت سپاه کوروش
نام قدیم شهرها ایران
نگاهی به ارتش ایران در دوره هخامنشی
ایرانیان
شوش؛ یكی از 3 شهر قدیمی جهان
اولین حمام تاریخ
آریو برزن، ژنرال بزرگ تاریخ ایران...
زبان ایرانی کهن
عکس هایی از رضا خان بزرگ
بم
شیخ بهایی
زندگینامه خواجه نصیر الدین طوسی


درباره

Powered by :
MihanBlog.com


Designed by :
SafhePardazan Team

SafhePardazan.com